PSK mukana pilottikouluna Valonian #Kirittäjät hankkeessa
Kyseinen teksti on jäänyt julkaisematta viime keväältä. Julkaistaan se nyt "hieman" myöhässä.
Paraistenseudun yläkoulu osallistui
keväällä 2023 yhtenä pilottikouluna Valonian demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus
aiheiseen #Kirittäjät hankkeeseen. Hankkeen tarkoituksena oli opettaa nuorille,
miten he voivat vaikuttaa paikallisesti sekä samalla kirittää kouluja,
paikallisia yrittäjiä sekä kunnanpäättäjiä toimimaan kestävän kehityksen
periaatteiden mukaisesti. Koulumme jokainen oppilas osallistui näihin projekteihin.
Tässä alla eri luokka-asteiden edustajien kertomuksia näistä hankkeista.
7-luokat – Koulun kehittäminen ja
kestävyystyö kouluissa
Koulussa oli järjestetty tänä vuonna DIOK-projekti,
jossa pääaiheena oli kestävä kehitys. Projektin aikana tehtiin paljon suunnitelmia ja pohdittiin,
miten kestävä kehitys voisi esiintyä enemmän Paraisilla ja etenkin koulussa.
Tämä projekti koostui neljästä erilaisesta vaiheesta.
Ensimmäisenä oppilaat kävivät ottamassa kuvia ympäri Paraista erilaisista yrityksistä. Jokaisessa pisteessä myös vastattiin kysymyksiin, miten kestävää kehitystä voitaisiin hyödyntää enemmän. Tässä saatiin pohdittua kestävään kehitykseen liittyviä asioita ja myös saatiin nostettua kuntoa kävellessään.
Toisena vaiheena saatiin suunnitella,
mitkä asiat ovat huonoja Paraistenseudun koulussa ja kysymyksiä, joita
voitaisiin esitellä sivistystoimenjohtajalle. Kysymykset pääosin liittyivät
uuteen kouluun ja sivistystoimenjohtajan ammattiin ja siihen miten kestäväkehitys
tulee näkymään Campus-bravassa.
Kolmas tehtävä oli se, että luokkana
esiteltiin sivistystoimenjohtajalle niitä kysymyksiä, joita oltiin pohdittu
edellisessä vaiheessa. Saatiin hyviä vastauksia häneltä.
Lopuksi neljännessä vaiheessa tehtiin
porukoitten Dia-esityksiä tästä DIOK-projektista. Esityksiin laitettiin
esim. oppilaiden kehitysideoita ja toiveita uutta koulua ajatellen. Nämä
toiveet esitettiin myös koulumme rehtorille.
-Umut 7C
8-luokat – Paikalliset yritykset ja niiden
kestävyystyö
LM-dental sijaitsee Paraisten keskustassa,
joten kuljimme vierailullemme kävellen. Matkalla mukana olivat opettajista Juho
ja kouluohjaaja Heikki. Sisälle päästyämme oppilaat ja opettajat saivat
“visitor”-kyltit, jotka mahdollistivat pääsymme yrityksen tiloihin. Yrityksen
yläkerrassa olevassa kahvihuoneessa pääsimme juttelemaan yrityksen edustajan
kanssa, ja kysymään jo aiemmin miettimiämme kysymyksiä. Edustaja osasi vastata
vaikeisiinkin kysymyksiin monialaisesti ja ymmärrettävästi. Kun kysymykset oli
kysytty, otimme pari kuvaa, ja lähdimme ohjatulle kierrokselle tehtaan puolelle.
Yritys valmistaan tosiaan instrumentteja
hammashoitoa varten. Instrumentin valmistus alkaa metallivarren rakentamisesta.
Kun varsi on tehty, niin se upotetaan keskeltä silikoniin, tällöin
instrumenttiin syntyy hyvä ja ergonominen kiinnipito osa. Sitten instrumentti
viedään hiottavaksi ja taivutettavaksi omaan käyttötarkoitukseensa sopivaksi.
Lopulta valmis tuote pakataan, ja viedään kuluttajalle/jille.
Noin viikon päästä yrityksen edustaja tuli
käymään koulullamme. DIOKin lopuksi meidän tulisi antaa heille ympäristöhaaste.
Haasteeksi annoimme seuraavat: ”Tuotteiden
välittämisen- sekä pakkausten hiilijalanjälkeä tulisi laskea”
Vierailu oli yleisesti koko luokan
mielestä onnistunut ja mukava. Mielestäni projekti oli hyvä ja opettavainen. Se
Sai ajattelemaan omaa hiilijalanjälkeä, ja sitä miten jokapäiväisillä ja
pienillä asioilla voi jo laske sitä.
-Kirjoittanut Nikki 8B
9-luokat – Paraisten kaupungin
kehittäminen ja kunnan kestävyystyö
Iiris Elorannan ja Elin Asplundin pitämä puhe 10.5.2023 DIOK-hankkeen
päätösseminaarissa valtiovarainministeriössä Helsingissä:
Kevään aikana olemme tehneet muutaman viikon ajan DIOK-hanketta. Hankkeeseen
kuului aluksi yhteiskunnallisen keskustelun ja päätöksenteon harjoittelua, sekä Paraisten uuteen ympäristösuunnitelmaan tutustumista.
Kutsuimme koululle kaupunginvaltuutettu Maj Björkin, jolta kysyimme kysymyksiä
kunnallisesta päätöksenteosta. Hän myös kertoi, miten itse innostui politiikasta ja
päätöksenteosta vasta työuransa jälkeen. Samalla tunnilla pohdimme, miten
lähiympäristöä voisi kehittää ympäristöystävällisemmäksi.
Viikkoa myöhemmin kävimme myös kaupunkikävelyllä yhdessä Björkin kanssa kysyen kysymyksiä kaupungistamme ja siitä, miten voisimme parantaa tiettyjä kohteita.
Viimeiseksi valmisteltiin kuntalaisaloitetta uimarannalle menevän tien levennyksestä, sillä se on vaarallinen kävelijöille ja pyöräilijöille. Myöhemmin kevään lopussa ysiluokkalaiset menevät kaupunginvaltuustoon kokoukseen esittelemään valmistelemiaan aloitteita.
DIOK-hankkeen aikana opimme paljon. Opimme päätöksenteosta kunnassa ja miten
voimme itse vaikuttaa kunnan asioihin. Puhuimme ilmastonmuutoksesta ja miten itse pystyisi kehittämään omaa toimintaa ympäristön hyväksi. Huomasimme, että päättäjät eivät kuitenkaan osaa vastata kaikkiin kysymyksiin ja kysymyksiin on useampikin näkökulma. Joihinkin kysymyksiin eivät kuntapäättäjät voi antaa suoraa vastausta, vaan asiasta pitäisi tehdä kuntalaisaloite, jolla voidaan selvittää päättäjien kanta kysymykseen.
Opimme myös tekemään kuntalaisaloitteita ja myöhemmin saamme kuulla tarkemmin, miten asiaa aiotaan viedä eteenpäin päättäjien korviin. Tällainen koulutyö innosti varmasti monia oppilaita osallistumaan enemmän kunnan
päätöksentekoon. Vanhempana oppilaat saattavat innostua tekemään vielä jotain
suurempaa kunnan hyvinvoinnin eteen.
Lisäksi alla nuorien kansanedustajien keskustelupaneelilta kysytyt kysymykset:
IIRIS: Lähdettekö kansanedustajan ajamaan jotain konkreettisia keinoja nuorten
ELIN: Miten aiotte vaikuttaa siihen, että samalla, kun Suomesta tulee monikulttuurisempi,
- Iiris & Elin 9B
Kommentit
Lähetä kommentti